آثار تمدنی ایران در موزه های جهان


ایرانیان قرون طولانی است که دارای تمدن و فرهنگ هستند . تمدن جنبه مادی فرهنگ یا به تعبیر معروف سخت افزار فرهنگ است.عادات ورسوم وارزشها و اخلاق و… جنبه غیر مادی و نرم افزاری دارند . هر گروهی با توجه به منظر خود به آنها  می نگرند .برخی بزرگ می دانند وبرخی در انکارند؟؟؟علیرغم داشتن مواضع خوب یا بد یا…بد نیست از آنها اطلاع یابیم در سایت :شبهای بی سحر برخی از این آثار را نشان می دهند  به نمونه هایی در موزه لور که در سایت فوق هست توجه کنید:

تندیس چنگ نواز، شوش، موزه ی لوور

فوریه 13, 2010 raeeka 7 دیدگاه

شکل بالا نیم تنه ی سفالین یک چنگ نواز را نشان می دهد. این اثر اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود. این تندیس در شوش یافته شده و حدس زده می شود متعلق به دوره ی سلوکی یا اشکانیان، یعنی بین 300 سال پیش از میلاد تا 300 سال پس از میلاد، باشد.

دستبند طلایی مارلیک در موزه ی لوور

فوریه 13, 2010 raeeka بیان دیدگاه

این دستبند زرین که از آلیاژی از طلا و نقره ساخته شده است، از آثار به دست آمده از تمدن مارلیک (در استان گیلان کنونی) است که اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود. نقش این دستبند شش سر شیر را نشان می دهد که به صورت متقارن در دو ردیف سه تایی قرار دارند. زمان ساخت این دستبند بین 3200 تا 3400 سال پیش تخمین زده می شود. دیگر آثار زیبای تمدن مارلیک را می توانید در اینجا ببینید.

کاشی های ایرانی از دوره ی ایلخانی در موزه ی لوور

فوریه 5, 2010 raeeka بیان دیدگاه

این کاشی ها که ساخت سال 1267 میلادی / 665 هجری و متعلق به امامزاده جعفر دامغان هستند، اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شوند و جزء کهن ترین کاشی های ایرانی موزه ی لوور از دوره ی مغول و حکومت ایلخانیان به حساب می آیند.

جزییات نقش های برخی از کاشی های هشت ضلعی و چلیپا را می توانید در عکس های زیر با وضوح بیشتری بیینید.

ظرفهای کم نظیر شوش با قدمت هزار و دویست ساله در موزه ی لوور

فوریه 5, 2010 raeeka بیان دیدگاه

ظرف سرامیک سده ی نهم میلادی، مکان: شوش، این ظرف احتمالا بخشی از سرویس غذا بوده

صورت بازسازی شده ی اثر بالا را می توانید در عکس زیر ببینید:

ظرف سرامیک، سده ی هفتم – نهم میلادی، مکان: شوش

ظرف سرامیک، سده ی نهم میلادی، مکان: شوش، ارتفاع: 2 سانتی متر، قطر: 13 سانتی متر

گلدان تزیین شده با نقش درخت خرما، مکان: شوش، سده ی هشتم – نهم میلادی

بشقاب های هزار ساله ی دوره ی سامانی در موزه ی لوور

فوریه 3, 2010 raeeka بیان دیدگاه

کاسه ی سرامیک، ارتفاع: 13.2 سانتی متر، قطر: 38.3سانتی متر، خراسان (احتمالا نیشابور)، دوره ی سامانی، سده ی دهم میلادی

کاسه ی سرامیک، ارتفاع: 7 سانتی متر، قطر: 18.3 سانتی متر، خراسان (احتمالا نیشابور)، دوره ی سامانی، سده ی دهم- یازدهم میلادی

ظرف سرامیک با نقش دو دلباخته، سده ی دهم -یازدهم میلادی، خراسان

ظرف سرامیک، سده ی دهم-یازدهم میلادی، خراسان یا فرارودان (ماوراءالنهر)

ظرف سرامیک، سده ی دهم-یازدهم میلادی، خراسان یا فرارودان (ماوراءالنهر)

ظرف سرامیک، سده ی دهم-یازدهم میلادی، ایران

ظرف سرامیک، سده ی دهم-یازدهم میلادی، خراسان (احتمالا نیشابور)

ظرف سرامیک، سده ی دهم-دوازدهم میلادی، خراسان

ظرف سرامیک، سده ی دهم-دوازدهم میلادی، خراسان

کاشیکاری های دوره ی صفوی در موزه های لوور و ویکتوریا و آلبرت

نوامبر 26, 2009 raeeka بیان دیدگاه

این نگاره ی کاشیکاری به اندازه های 1.15 در 1.75 متر متعلق به سده ی هفدهم میلادی و ساخته شده در اصفهان است. نقش «جشن در باغ» از نقشهای مورد علاقه در نگارگری مینیاتور بوده که به تدریج در آثار هنری دیگر مانند سرامیک نیز دیده می شود.

در کاشیکاری بالا، دو شخص اصلی تصویر در بخشی از چمنزار که با گلهای مختلف احاطه شده رو به روی هم و به سبک شرقی (دوزانو) نشسته اند. همچنان که در تصویر زیر با جزییات بیشتری می توان دید، شخصی که در سمت راست نشسته، با قلم و مرکب مشغول نوشتن بر برگ کوچکی است

در حالی که با توجه به  تصویر زیر، شخصی که در سمت چپ نشسته است، با توجه به حرکات دستش که برای بیان رسای مطلبی به حرکت در آمده،  مشغول خواندن و ادای موضوعی است.

در سمت راست تصویر پیشخدمتی را می بینیم که ظرف سر پوشیده ای با ترکیب رنگی آبی و سفید را در دست دارد. این ظرف نمونه ی بسیار خوبی را از سرامیک های آن دوره نشان می دهد.

با توجه به نوع لباسها و ریخت شناسی (morphology) می توان فهمید که این اثر متعلق به نیمه ی نخست سده ی هفدهم میلادی است. عمامه ی نسبتا بزرگی که مردان به سر دارند، لباسهای تنگ تونیک مانند و همچنین کمربند بزرگی که چندین بار به دور کمر پیچیده شده است از ویژگیهای لباس این دوره است.

امپراتوری صفوی علاوه بر اینکه منشاء تغییرات سیاسی بود، یک باز-زایی هنری کامل را پدید آورد. آنها اصفهان، پایتخت خود، را به صورت گسترده بازسازی کردند. برای مقایسه وسعت میدان شاه در اصفهان سه برابرPlace des Vosges در پاریس است که همزمان با میدان شاه بنا شده است. بسیاری از شاهان صفوی از حامیان هنر بودند و این حمایت به ایجاد سبک خاصی از هنر انجامید که ویژگیهای منحصر به خود را داشت. یکی از این ویژگیها که در تعارض آشکار با هنر امپراتوری عثمانی بود این است که پیکره ی انسانی بخش اصلی هنر دوره ی صفوی را تشکیل می دهد. همچنین در این دوره استفاده ی دوباره از رنگ زرد که برای پنج سده به فراموشی سپرده شده بود، دوباره آغاز شد.

نمونه ی دیگری از این سبک کار را می توان در اثر زیر که متعلق به کاخ چهل ستون است و اکنون در موزه ی ویکتوریا و آلبرت لندن قرار دارد دید.

این تصویر صحنه ی تفرجگاهی را نشان می دهد. مرکز توجه در این اثر، زوج اشرافی، و به طور خاص دختر، است که با نازپیشگی رو به روی یکدیگر نشسته اند. افراد دیگر که چه بسا ملازمان آنها باشند ظروف میوه و نوشیدنی را به همراه دارند.

توضیحات برگرفته از وبگاه موزه ی لوور و وبگاه موزه ی ویکتوریا و آلبرت لندن

بشقاب های دوره ی ایلخانی در موزه ی لوور

نوامبر 22, 2009 raeeka بیان دیدگاه

در هنر دوره ی ایلخانی، نوع و موضوع نقشها و همچنین رنگ زمینه ی کار، یادآور هنر کشور چین به ویژه در دوره ی سلسله ی یوان است. ایلخانیان که مانند یوان ها ریشه ی مغول داشتند، در این دوره بر دنیای ایرانیان حکمرانی می کردند. این همریشگی با یوان ها توجیه گر تبادل هنری میان ایران و چین است.

این بشقاب ساخت اواخر سده ی سیزدهم یا اوایل سده ی چهاردهم میلادی است. این ظرف، به دلیل رنگ خاص آن که ناشی از به کار بردن سنگ لاجورد است، در گروه Lajvardina دسته بندی می شود . این رنگ آبی خاص بسیار متفاوت با رنگ آبی تیره ای است که در آن زمان اغلب در این نوع ظروف لعاب دار استفاده می شده. مرکز نقش داخل بشقاب تک ماهی ای را نشان می دهد که با دو دایره ی شش و ده تایی از ماهیها احاطه شده است. در زمینه ی اثر نقش هایی مانند خزه ی دریایی به همراه گلهایی نشان داده شده گویی خزه ها در اثر حرکت ماهیها به حرکت در آمده اند.

در ساخت این ظرف از روش آتش کم (low-fire) استفاده شده که در ایران در دوره ی سلجوقی استفاده می شده. در این روش از آتشی با دمای کم حدود 750 درجه برای ثابت ساختن نقش سفالی که قبلا پخته شده و لعاب کاری شده استفاده می شود.

_____

بشقاب دیگری با نقش حوضچه ی ماهی. ساخت سده ی چهاردهم میلادی، روش به کار رفته: آتش کم. نقش حوضچه ی ماهی در فلز کاریهای ایران و همچنین مصر-سوریه به کار می رفته.

_____

ظرفی با نقش گنبد مانند، ساخت سده ی چهاردهم. زراندود شده.

_____

بشقاب ساخت اواخر سده ی سیزدهم و اوایل سده ی چهاردهم میلادی

_____

بشقاب با نقش مرغ ماهیخوار که از نقشهای چینی به حساب می آید. ساخت سده ی چهاردهم، سلطان آباد

_____

زیبایی این اثر به دلیل دایره ی زیبایی است که سه ققنوس با دمهای کشیده ی خود به دور حلقه ی مرکزی که از سه نیلوفر آبی تشکیل شده، ساخته اند. این اثر به دلیل رنگ بلوطی آن (که پیش از آن در هنر اسلامی شناخته شده نبود) و همچنین نقش ققنوس مسلما در دسته ی آثار سبک سلطان آباد قرار می گیرد. ورود نقش ققنوس به ایران پس از داد و ستد پارچه های ابریشمی چین که این نقش را داشتند آغازید. کهن ترین آثار با نقش ققنوس در ایران متعلق به دیواره های سرامیکی کاخهای تخت سلیمان ساخت 1280 میلادی است. از جمله نقشهای دیگری که از پارچه های چینی وارد هنر ایران شد می توان نقش نیلوفر آبی، ابرهای گردنده و همچنین نقش اژدها اشاره کرد.

این بشقاب نمونه ای از هنر سلطان آباد شناخته می شود. این شهر به عنوان مرکز و ریشه ی این نوع هنر در ایران شناخته می شود هرچند هیچ اثری از این دست در خود سلطان آباد یافت نشده است.

_____

منبع وبگاه موزه ی لوور: 1-2- 3- 4- 5- 6

جام با نقش هیولایی دو سر از تمدن مارلیک

نوامبر 2, 2009 raeeka 7 دیدگاه

GobletTwoHead

این جام به بلندی 11 سانتی متر و قطر 11 سانتی متر ساخت 1400 تا 1200 پیش از میلاد در مارلیک (در استان گیلان کنونی) بوده و اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود. از تمدن مارلیک سرامیک ها و ظروف زیادی از طلا و نقره به دست آمده است. این جام از الکتروم که آلیاژی از طلا و نقره است، ساخته شده است.

مردمان مارلیک اسب سوارانی بودند که زندگی عشایری داشتند. آنها از خطی برای نوشتن استفاده نمی کردند. بیشتر آثار به دست آمده از مارلیک متعلق به دوره ی آهن یک، یعنی 3400 تا 3200 سال پیش، است. اهالی مارلیک را می توان نخستین اقوام هندو اروپایی به شمار آورد که در فلات ایران ساکن شدند. گلدانهای بزرگ و جامهای ارزشمند جزو متداولترین وسایلی بوده که اهالی مارلیک به همراه مردگان دفن می کردند.

نقش این جام هیولای دوسری است که دارای سر و بدن پلنگ یا یوزپلنگ است که پشمی نقطه دار دارد. ولی این موجود دارای بال و همچنین بازوان و دستان انسانی است. بخش پایینی بدن مارماندد است که در نهایت به پنجه هایی شاهین وار ختم می شود. هر بخش بدن بسته به جانور مختلف طراحی شده، نقاط دایره وار برای بخش گربه سان، طراحی پوست مار برای بخش پایینی بدن و همچنین بدن ظریف برای آهوان. این موجود ترکیبی شاید به عنوان ارباب جانوران تجسم می شده است. دو سر بودن این موجود از تمدن آشور وام گرفته شده و نشان می دهد مردمان عشایر مارلیک با امپراطوری آشور مرتبط بودند.

توضیحات برگرفته از وبگاه موزه ی لوور

تندیس مشهور به «خدایی با یک دست طلایی»

اکتبر 30, 2009 raeeka 7 دیدگاه

God1این تندیس که به تندیس «خدا با یک دست طلایی» معروف است متعلق به آثار باستانی شهر شوش و ساخت هزاره ی دوم پیش از میلاد است. این تندیس به بلندی 17.5 س.م. و پهنای 5.5 س.م. اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود. با توجه به شیپور مانند بودن کلاه و همچنین نوع لباس می توان با اطمینان گفت که این تندیس نمایانگر یکی از خدایان، شاید اینشوشیناک خدای بزرگ شوش، است.

God2

این مجسمه ی مسی که احتمالا به روش ریخته گری ساخته شده، در ابتدا به صورت کامل با لایه ای از طلا پوشده بوده ولی به تدریج و در مرور زمان این لایه از میان رفته است. پوشش این تندیس بسیار شبیه خدایان میانرودان است با لباسی بلند و شانه ی برهنه و کلاهی که چهار لایه ی شیپور مانند دارد. البته زمانی که در جزییات مجسمه دقیق می شوید می بینید که ویژگیهای محلی را به همراه دارد. به عنوان مثال نوع ریش، لبخندی که به لب دارد و کلاه بره مانندی که بر روی پیشانی و زیر کلاه هرم مانند قرار دارد که پوشش مردمان شوش در هزاره ی دوم پیش از میلاد بوده.

توضیحات برگرفته از وبگاه موزه ی لوور

ایزدبانوی لاما و گاو-مرد نمای نیایشگاه شوش

اکتبر 20, 2009 raeeka بیان دیدگاه

Lamma_Manbullبلندی: 1.35 متر، ساخت سده ی دوازدهم پیش از میلاد،محل نگهداری: موزه ی لوور.

این اثر دکوراسیون نمای بیرونی نیایشگاهی بر تپه ی شوش بوده. شوش دارای دو نیایشگاه بود که یکی بر روی تپه ی آکروپلیس شوش بناشده بود و دیگری در آپادانا قرار داشت. جایی که شش سده بعد داریوش کاخ خود را بنا کرد.

بر این دیواره ی آجری، نقش ایزدبانوی لاما و یک گاو-مرد که در حال محافظت از درخت خرماست، به تناوب تکرار می شود.

Bull-Man

گاو-مرد که به صورت سنتی نگهبان دروازه های نیایشگاه است، نمادی است از ترکیب فکر انسان و قدرت و توانایی گاو است. این موجود در اینجا کلاهی با لایه های مختلف شیپورمانند* به سر دارد که نماد ماورایی بودن است (در سه گاو-مرد نخست از سمت راست مشخص است). در اسطوره های میانرودان این شکل متعلق به شاماش خدای آفتاب است. این ترکیب در کنار درخت خرما نشانه ی تاثیر خورشید در زندگی گیاه است. درخت خرما در اسطوره های میانرودان المانی کلیدی است و منبع الهام بزرگی برای ایرانیان محسوب می شده و نماد درخت زندگی بوده.

ایزد بانوی لاما نیز نماد محافظت است. بر این دیواره دستان این ایزد بانو به روش سنتی دعای خیر بالا برده شده که نشان از اطمینان خاطر دادن به نییشگران و خوشامد گویی به آنهاست.

توضیحات برگرفته از وبگاه موزه ی لوور

_____

*: کلاه با لایه های شیپور مانند را می توانید در شکلهای 10، 14 و 15 از این پست (بیست اثر باستانی با شخصیت زن از تمدنهای میانرودان در موزه ی بریتانیا) و همچنین در این پست (ایزد بانوی شب) ببینید.

http://raeeka.wordpress.com/2009/10/14/381/#comment-707

About these ads
  1. ژوئن 29, 2010 در 21:11 | #1

    واقعا عالی هستند!

  2. rozhan
    اوت 17, 2010 در 09:28 | #2

    فوق العاده بود ، مرسي.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

به 196 مشترک دیگر بپیوندید

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: